När Poolkungen i Göteborg växte från tre butiker till nio uppstod samtidigt ett skriande behov av en modern växellösning eftersom många kundsamtal tappades bort på vägen. Med hjälp av RingUp/Com7 installerades för drygt ett år sedan växeln RingUp Me med de alla funktioner Poolkungen behöver för att kunna serva sina kunder på ett optimalt sätt.
Poolkungens vd Johan Westerdahl känner att företaget fått en växellösning med de smarta lösningar som krävs för att arbetet ska flyta på.
– Hela syftet med investeringen var att öka servicenivån och tillgängligheten ut mot våra kunder. Det har vi lyckats med, säger han. Telefonväxeln, som kopplar ihop Poolkungens butiker i Sverige, ger också full transparens där man enkelt kan ge besked om när medarbetare är upptagna i möte, på lunch, ute på kundbesök och så vidare.
Spa-rikt land
Många har säkert noterat att antalet spa-bad i svenska trädgårdar har ökat de senaste åren.
– Sverige är näst störst i Europa när det gäller spa-bad, upplyser Johan Westerdahl. Det beror framförallt på att många bor i villa och att vi på senare år valt att lägga allt mer pengar på en mysig utemiljö i våra trädgårdar. Det säljs cirka 10 000 spa-bad om året och vi är näst störst på den svenska marknaden.
Försäljningen av trädgårdspooler är inte lika stor. Totalmarknaden i Sverige ligger runt 2500-3000 pooler.
Poolkungen firar i år femton år som företag och det startades mer eller mindre av en slump. Grundaren och tidigare ägaren Mats Hartelius skulle bygga pool i sin trädgård och noterade då att det som gjordes, skulle han kunna göra mycket bättre.
Växte snabbt
Företaget byggdes sakta upp, men har ökat från tre till nio butiker under snabb tid och sedan 2015 är det investmentbolaget Beijerinvest som äger Poolkungen. Totalt är man i dag 35 anställda, omsättningen uppgår till cirka 80 Mkr och huvudkontoret finns i Mölndal.
Det var när kundvolymen ökade som företaget fick svårt att ta emot alla samtal. När butikerna inte kunde svara, slussades kunderna vidare till huvudkontoret. Med RingUp Me-lösningen kopplades butikerna ihop i samma växellösning och numera finns det alltid någon som svarar. Genom menyvalet är det också möjligt att välja om man vill prata med säljare, teknisk support eller någon annan funktion inom företaget. Att till exempel supportsamtal inte hamnar hos säljare gör att de kan arbeta mer effektivt.
Poolkungen har också köpt till tjänsten RingUp Svarsservice, vilket innebär att när samtliga i personalen är på konferenser, kickoff och liknade arrangemang, så finns det ändå någon som svarar och kan ta meddelande.
Styr bemanningen
Genom rapporteringssystemet i RingUp Me får företaget information om när samtalstrafiken är som tätast och om man tappar bort samtal.
– Den informationen gör att vi kan styra om bemanningen till de tider när det är som mest intensivt. Andra fördelar är att vi enkelt kan koppla samtal vidare mellan butikerna och vi har alltid kontroll på varandra och var vi befinner oss, vilket är bra. Sedan har så gott som alla på företaget enbart sin mobil, det är bara några få som har softphones, säger Johan Westerdahl.
I samband med övergången till ny växellösning bytte även Poolkungen operatör och fick ett billigare abonnemang, vilket blev lite som grädde på moset.
– Det var inte på grund av det vi bytte, vi ville främst ha en växellösning som kunde ge bättre kundservice, betonar Johan och tillägger att han uppskattar att ha en lokal telefonileverantör.
– Telefoni är inte vårt gebit, utan vi vill fokusera på det vi är duktiga på. Sedan är det en hygienfaktor att ha en telefoni som fungerar för att vi ska lyckas med det vi gör. Om något händer är det bra att snabbt få hit någon som kan hjälpa oss.
Han berättar även att de tillsammans med RingUp/Com7 och Joakim Smedman tittar på ett datasystem som kopplar ihop alla butikerna med varandra och med huvudkontoret.
Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.